Za nami pierwsze konsultacje społeczne w sprawie budowy połączenia kolejowego Niepołomice – Kraków

Zakończyły się pierwsze konsultacje społeczne on-line w sprawie budowy linii kolejowej do Niepołomic, w których miałem przyjemność reprezentować Osiedle Zagrody. Ponieważ w 2 z 3 przedstawionych wariantów ok. 50% planowanej trasy znajduje się na terenie naszego osiedla warto było dowiedzieć się jakie są zamierzenia i jaki może mieć to oddziaływanie na nieruchomości i mieszkańców osiedla Zagrody.

W trakcie 2 godzinnego spotkania poruszono wiele tematów, pojawiły się pytania do rozwiązań technicznych, na które uczestnicy uzyskali odpowiedź oraz również takie, na które aktualnie zespół projektowy nie był w stanie precyzyjnie odpowiedzieć, a dotyczyły one głównie zagadnień ekonomicznych i proceduralnych.

Chcę przedstawić Państwu kilka informacji, które uważam, że są ważne dla mieszańców naszego osiedla. Szczególnie dotyczy to tych, które budzą obawy naszych mieszkańców z okolic ulic Moczyło i Kolejowej, to jest terenu przy którym ma być zlokalizowana stacja końcowa.

Źródło: Infra Centrum Doradztwa Sp. z o.o.

Na początek kilka szczegółów technicznych dla wariantu nr 1 i 2 – czyli ze stają kolejową przy ul. Kolejowej, przy. dworcu autobusowym.

  • Planowany czas przejazdu pomiędzy stacjami Niepołomice a Kraków Główny: 30-35 min (w zależności od trasy).
  • Planowana częstotliwość kursowania: godziny szczytu co 30 min, poza godzinami co 60 minut.
  • Następna stacja przy ul. Wimmera ok. 200m przed skrzyżowaniem z ulicą Grabską (dawny przystanek Niepołomice – Pasternik).
  • Trasa planowanej kolei (wersja 1 i 2) na naszym osiedlu przebiega zgodnie z rysunkiem: kolejno przez tereny strefy przemysłowej, następnie po stronie północnej wzdłuż ulicy Wimmera, by przejść wiaduktem nad ulicą Wimmera w kierunku ul. Moczydło.
  • Aby uniknąć skrzyżowania naziemnego, pod uwagę wchodzi również opcja budowy wiaduktu nad ulicą Grabską (okolice ronda przy Płaszowskiej).
  • Wysokość torowiska w stosunku do poziomu jezdni ulicy Wimmera – na długości trasy wysokość ma być taka sama jak ulicy. Wysokość planowanego wiaduktu: 6,5 m nad jezdnią.
  • Teren pod linię kolejową ma być nabyty przez wykup nieruchomości.
  • Odległość osi torów od osi ul. Wimmera: 15 metrów.
  • Odległość strefy chronionej od osi toru: 20 metrów.
  • Odległość do koryta rzeki Drwinki od osi planowanego toru przy ul. Moczydło – 7 metrów.

W trakcie konsultacji padały argumenty przemawiające zarówno za budową linii kolejowej ze stacją przy Kolejowej, jak również te przeciwko takiemu rozwiązaniu. Zwracano też uwagę na niekorzystne czynniki związane z budową i późniejszym funkcjonowaniem zaproponowanych rozwiązań połączenia kolejowego.

W tabeli wypisałem te bezpośrednio związane z naszym osiedlem.

Za:Przeciw:
+ bezpośrednie połączenie Niepołomice <–> Kraków Główny, bez skrzyżowań i korków,
+ przejazdy w ramach Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej,
+ ekologiczny transport,
+ zwiększenie wartości nieruchomości na terenach z połączeniem kolejowym,
+ możliwość obsługi transportu towarowego zakładów na strefie (budowa bocznic do zakładów),
+ w przyszłości możliwość rozbudowy linii kolejowej na wschodnie tereny gminy (ta inwestycja wymagałaby wyburzeń budynków w Niepołomicach).
– oddziaływanie drgań na najbliższą zabudowę,
– hałas związany z transportem kolejowym,
– niekorzystne oddziaływanie na środowisko (faunę i florę w okolicach Moczydło przy rzece Drwince),
– zablokowanie wjazdu na ulicę Moczydło od ulicy Kolejowej,
– możliwość naruszenia stosunków wodnych i zalewania terenów mieszkalnych przy stacji kolejowej,
– zwiększenie natężenia w ruchu drogowym w okolicach planowanej stacji kolejowej,
– wątpliwości co do pomieszczenia całej infrastruktury stacji kolejowej na planowanym terenie.

Korzystając z okazji wystąpiłem z prośbą do zespołu projektowego o udostępnienie planów o większej szczegółowości. Mam nadzieję, że niebawem je otrzymam i będę mógł je Państwu przedstawić.

Na stronie UM Niepołomice znajdziecie Państwo dostępną dokumentację tego przedsięwzięcia LINK z mapami i opisem.

To pierwsze z planowanych konsultacji, mające na celu zebranie Państwa uwag do zaproponowanych rozwiązań połączenia kolejowego. Swoje uwagi można jeszcze zgłaszać do poniedziałku 27.09.2021 r. pocztą elektroniczną na adres: konsultacje.niepolomice@infracd.pl , do czego serdecznie zachęcam.

Tomasz Michoń – przewodniczący zarządu osiedla Zagrody

4 thoughts on “Za nami pierwsze konsultacje społeczne w sprawie budowy połączenia kolejowego Niepołomice – Kraków

  • 22 września 2021 at 12:34
    Permalink

    Dzień dobry,

    Jak można się z Panem skontaktować?
    Czy ktoś w ogóle widział okolicę na żywo którędy ma przebiegać planowana linia pomiędzy ulicą Kolejową a ulicą Moczydło?

    Pozdrawiam
    Tomasz Reguła

    Reply
    • 22 września 2021 at 12:41
      Permalink

      Wysłałem Panu kontakt na adres e-mail podany w komentarzu.
      Pozdrawiam
      Tomasz Michoń

      Reply
  • 13 lutego 2024 at 12:31
    Permalink

    Dlaczego wprowadza Pan w gigantyczny błąd mieszkańców?
    Konsultacje mogą mieć miejsce tylko wtedy, gdy spełniają kryteria regulowane ustawą.
    Tymczasem spontaniczne spotkanie online nazywa Pan konsultacjami???
    Proszę skorygować tytuł i treść artykułu.

    Reply
    • 13 lutego 2024 at 23:20
      Permalink

      Bardzo dziękuję za Pana wiadomość. Szkoda, że tak późno ponieważ można było tą kwestię wyjaśnić bezzwłocznie z organizatorem. Może warto to zrobić na spotkaniu w czwartek 15.02.2024.
      Post został opublikowany 21 września 2021 roku, na podstawie informacji przekazanej przez UMiG Niepołomice, ale organizatorem spotkania była firma Infra i z tego co wiem nie działała ona w imieniu gminy. Termin „konsultacje społeczne” czy „spotkanie konsultacyjne” określający to spotkanie jest jedynie przekazaniem otrzymanej informacji. Pozdrawiam

      Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *